miércoles, 1 de diciembre de 2021

El libro del mes de diciembre: "La Paula i el colibrí"

 
Ressenya:

Un matí d'hivern glaçat Paula se sent trista, sobretot quan entra a l'habitació dels pares i veu Biel amorrat al pit de la mare, xumant plácidament al llit dels pares: el reiet de la casa. Doncs ja n'hi ha prou! Paula ha decidit que se n'anirá a viure amb el iaio, l'únic que li fa cas. Però fugir de casa sense que et veja ningú no és tan fácil i está ple d'obstacles: tota una aventura!

L’autora:



Muriel Villanueva i Perarnau (València, 1976) és escriptora. Llicenciada en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada per la Universitat de Barcelona i diplomada en Educació Musical per la Universitat de València, fou professora de l'Escola d'Escriptura de l'Ateneu Barcelonès entre 2006 i 2014. Actualment col·labora com a professora d'escriptura amb diverses entitats.


Publicacions

Novel·les

·        Mares, i si sortim de l'armari?: la història d'una família quasi feliç. Editorial Empúries, 2006

·         Jo toco i tu balles. Editorial Motflorit, 2009

·         Baracoa. Editorial Motflorit, 2010.

·         La gatera. Amsterdam (Ara Llibres), 2012. (Editorial Navona)

·         Motril 86. Proa (Edicions 62), 2013

·         El parèntesi d'esquerre. Males herbes. Il·lustracions d'Aitana Carrasco, 2016

·         Rut Sense Hac. Columna, 2018

·         París es Azul. Versátil, 2019


Llibres de contes

Nines (Males herbes, 2017


Narrativa infantil i juvenil

·        La Tània i totes les tortugues, il·lustrat per Ona Caussa. Cruïlla, 2013

·   Duna, diari d'un estiu. Duna, diario de un verano, il·lustrat per Ferran Orta. Babulinka Books, 2015

·      Muriel Villanueva i Roger Coch (Muriel Rogers). Trilogia La Esfera o L'Esfera: Sin alas, Las alas de Ícaro, El vuelo del Fénix. Planeta i Columna, 2016

·      La Tània i el telescopi, il·lustrat per Ona Caussa. Cruïlla, 2016

·    Groc i rodó. Amarillo y redondo, il·lustrat per Ferran Orta. Falmboyant, 2018; (traduït al coreà, el xinès i el persa)

·       El refugi del Tarek, il·lustrat per Bruno Hidalgo. Cruïlla, 2018

·       Ona i Roc i els tigres de Sumatra, il·lustrat per Julia Cejas. Bromera, 2019

·   La biblioteca del papa Luna, il·lustrat per Sara Bellés. Campanya Llegir en valencià. Fundació Bromera, 2019

·       L'illa infinita, il·lustrat per Noemí Villamuza. Andana, 2019


Dietaris

·   Els Ulls de Rita o la tendresa del món - Diari del viatge per l'adopció d'una germana. Ajuntament de Sagunt, 1998.


Relats breus

·       Família. Revista Valors, 2009

·       La paradoxa d'en Frank Kafka i l'àncora del Fred Tènder. Revista Hiperbòlic, 2009

·       Venia picant de mans, publicat en xarxa per la Universitat de Barcelona, 2009

·       Línia discontínua. Revista Hiperbòlic, 2010

·       Megafonia. Revista de Girona, 2012

·    Dos mil botons i una tassa de xocolata, dins l'antologia Els caus secrets. Editorial Moll, 2013

·   La nena de les cuetes – La niña de las coletas, suplement especial de Nadal de El Periódico, 2015

·        Estimat país petit. Diario Información, 2018

·    Sols em queda la gloriosa companyia de la vostra sacratíssima corona, dins l'antologia República de les lletres. Revista de Catalunya, 2019


Poemes

·        Poemes sense punts de goma. Institut d'Estudis Ilerdencs i Diputació de Lleida, 2011

·        Para no tener que hablar. Il·lustrat per Sara Márquez. Oblicuas, 2016


Premis

·      1997 - Premi Goma de Nata (amb l'obra Els Ulls de Rita o la tendresa del món - Diari del viatge per l'adopció d'una germana)

·        2009 - Premi Montflorit de Novel·la (amb l'obra Jo toco i tu balles)

·        2009 - Premi Arrelats de la Universitat de Barcelona (amb el relat Venia picant de mans)

·        2010 - Menció del jurat del Premi Documenta 2010 (amb l'obra La gatera)

·        2011 - Premi Just Manuel Casero de la Llibreria 22 de Girona (amb l'obra 

 La gatera)

·      2011 - Premi Les Talúries de l'Institut d'Estudis Ilerdencs (amb el poemari Poemes sense punts de goma)

·        2013 - Premi de la Crítica dels Escriptors Valencians, per l'AELC (amb l'obra La gatera)

·        2016 - Finalista del Premi Atrapallibres, pel Consell Català de LIJ (amb l'obra Duna)

·        2018 - Premi Carlemany per al foment de la lectura, del Govern d'Andorra (amb l'obra Rut Sense Hac)

·       2019 - Finalista del Premi Atrapallibres, pel Consell Català de LIJ (amb l'obra El refugi del Tarek)

·      2019 - Finalista del Premi Menjallibres, joves lectors de Vilanova (amb l'obra Rut Sense Hac)

·     2019 - Premi de narrativa infantil-juvenil en valencià Ciutat de Dénia (amb l'obra L'illa infinita)

L’il·lustrador:

Albert Asensio Navarro (Horta de Sant Joan, 11 de març de 1974) és un il·lustrador català. Ha il·lustrat la reedició de la col·lecció de contes d’Ana María Matute per a l'editorial Destino. Ha participat en el programa Página 2 de TVE. Guanya un premi del Banco del Libro de Venezuela amb el llibre Kim de Rudyard Kipling de la editorial Juventud. El 2010 guanyà el Premi Junceda a la millor coberta de llibre pel llibre Neu de Primavera de l'editorial Bambú. El 2011 guanya el premi Junceda a la millor publicitat pel Cartell Fira de Tàrrega. El 2012 guanyà el premi Junceda a la millor il·lustració científica per la Col·lecció "On viuen els animals?" de l'Editorial Juventud.

Paula i el colibrí


Em desperte abans de l’hora. M’envolta un silenci preciós, però no durarà massa. Badalle, m’estire… Isc del llit d’un salt: hui em senc capaç de tot! Un fred sobtat em fa frenar de colp. M’acoste a la finestra. L’asfalt del carrer i les baranes dels balcons semblen congelats. Els plataners tremolen de fred. M’abrace a mi mateixa i em fregue els braços amb força.


Per acabar d’entrar en calor, m’acoste a la foto de l’avi. Se’l veu suat, en plena selva tropical, l’estiu passat, durant el viatge a l’Equador. Damunt del muscle du un pardalet blau i verd: un colibrí. Quan envià la foto al mòbil de la mare, em va escriure un missatge: “M’ha dit un pardalet que em trobes a faltar. T’envie esta foto per a dir-te que t’estime. Ens veurem prompte”. Amb el cor ja caldejat, busque la bata i me la pose.


Entre de puntetes a l’habitació dels pares. La mare està desperta, però tan concentrada en el bebé que ni m’ha vist entrar. Ací tenim: el menut de la casa, amb els ulls redons, amorrat al mugró, aferrat a la mama. S’abracen, calentets i feliços. Els seus dos cossos davall de l’edredó, tan i tan junts, semblen un de sol. El xarrup del xiquet s’escampa per tot arreu. No suporte este sorollet!


Per què la mare no es queixa? Per què el pare no es cansa? Ja no puc més. I jo? És que només m’estima l’avi? Ell sí que em veu, sí que m’escolta, sí que m’entén. Vull l’avi! Traient foc pels queixals, isc al corredor. La llum de la cuina està encesa. Trac el nas per la porta i espie el pare: fica la robeta del bebé en la llavadora, amb molta delicadesa, amb molta atenció. Entre i m’acoste, però ni se n’adona, que estic ací. Pel que sembla, llevar caques i baves de la roba del menut és el millor que li ha passat en la vida. Açò ja és massa! Vull eixir d’ací!


Òbric l’armari del rebedor per agarrar l’abric, i les frontisses grinyolen. Des de la cuina, el pare pregunta: -Paula? Eres tu? Què fas? No responc. Bufe. Em pose l’abric damunt la bata. Isc de la casa amb les botes a la mà, per a no fer soroll. El pare repeteix: -Paula? Al replà, em pose les botes però no me les corde, no hi ha temps per a perdre. De puntetes, aprete el botó de l’ascensor. Hui m’és igual no tindre edat per a agarrar-lo sola. Tinc un pla i el pense portar avant a la meua manera.

Títol: Paula i el colibrí

Autora: Muriel Villanueva i Perarnau

Dibuixos: Albert Asensio Navarro

Editorial: El micalet galàctic, Bromera

ACTIVITAT

Escriu un conte o poema i envia’l per correu postal, acompanyat amb un dibuix, amb el teu nom, cognoms, curs, col.legi i telèfon al:

Grup LEO

apartat 4042

03080 Alacant

o per correu electrònic a grupoleoalicante@gmail.com.

Podran ser publicats al nostre BLOG.

No hay comentarios:

Grupo Leo