domingo, 23 de febrero de 2014

Los libros del mes de febrero de 2014 del Grupo Leo en La Tiza: "Qui la rima l'endevina" de Maria Dolors Pellicer

Los libros del mes del Grupo Leo
en La Tiza

Artículo visto en:
Suplemento de Educación Infantil "La Tiza" 19-02-2014
Diario Información de Alicante con el  Patrocinio de la Fundación CajaMurcia y COES


Qui la rima l'endevina

L'Autor: Maria Dolors Pellicer (Oliva - Valencia, 1956 -):
És llicenciada en Filologia Catalana per la Universitat d’Alacant i treballa com a mestra. Ha estat sempre molt relacionada amb el món de la literatura infantil, arran del seu treball com a mestra d’escola. Comença a publicar obres de creació l’any 1988, concretament el llibre Xé, quins peus!. Després publica, entre d’altres, Fil que penja (1989), que quedà finalista del premi Enric Valor de 1988, La banda dels superbruts (1990), El gegant Romuald (1992) o Com una cabra (2000).

Il·lustrat per: Paco Giménez (Valencia, 1954 -):
Des de 1982 el seu treball se centra principalment en el sector infantil i juvenil: contes i novel·les, llibres de text, jocs i quaderns didàctics, historietes, cartells, exposicions, conferències, taules redones, jurats, ... i encontres d'animació lectora en centres escolars i biblioteques. Habitualment forma tàndem amb l'escritor Carles Cano.
Ha il·lustrat més de 100 llibres i materials didàctics, amés d'historieta gràfica. També ha dissenyat prop de 40, dels quals 16 son col·leccions.
Va rebre en l'any 1989 el "Premio Lazarillo" del Ministerio de Cultura per l'obra Història d'una recepta. I en 2003, el "Premi al llibre en valencià millor il·lustrat de 2002", de la Conselleria de Cultura, per l'obra Els dos gegants de Sant Marcel·lí (Denes Ed.). La seua obra En qué se diferèncien el blanc i el negre? (Aura Comunicació) fou sel·lecionada "Withe Raven" en l'any 1996 per la Juguend Bibliothek de Munich.

Ressenya:
Un llibre amb més de 50 poemes que conviden a jugar amb les rimes. El món de l’escola, la natura, personatges de contes i altres temes ben familiars, sorprenen els lectors vers a vers, alhora que van proposant endevinalles molt divertides. Vols provar-ho? A rimar i endevinar... tot és començar!

La Tiza de la Lectura. Leo, leo, que me animo a leer.
Un conte:
QUI LA RIMA L’ENDEVINA

Quina gana tinc que arribe!
Tot l’estiu ho he desitjat,
Per trobar-me amb les companyes
I abraçar els meus companys.
Mire el Sol, mire la Lluna,
compte els dies a tota hora.
El temps sembla que s’atura,
però lentament s’escola.
Finalment arriba el dia,
el……………………..
d’escola dia Primer

Sols de negre faig gargots,
amb la punta del meu cos.
També faig cal·ligrafia,
I dibuixe amb traça fina
si aprofites el talent
per a fer-me treballar
amb destresa, lentament.
Fes servir aquesta pista
I em sabràs endevinar:
Estic fet de mineral,
Bona fusta a mi m’abriga.
Tal com ara m’uses tu
Ja m’usaven els teus avis.
Sóc humil, i sóc el..............
sipall

Una cosa et mostraré
que és blaneta normalment,
i pot dur-te un pas enrere
de l’errada que ara has fet.
Si la fregues amb mesura,
per no trencar el paper,
meravella meravella,
el full tornarà a ser net.
Si el treball vols fer-lo bé,
ho pots tornar a intentar
mentre et quede un bacinet
de la ..................................
d’esborrar goma

Una cosa que s’unta
I no és de menjar.
Si l’uses i bades
segur que t’empastres
I ràpid, les mans,
t’hauràs de llavar.
Tin cura i mesura,
actua amb talent
I enrosca la tapa
del teu...................
tnemagep

L’has escrit abans dels cents
i després de les desenes.
Amb un traç resolt i net
Hi has posat el………………
tenoiug

Mous les cames,
mous el braços,
mous l’esquena,
mous els peus
i mous les mans.
Mous la panxa
mous els muscles,
mous el cul
i mous el nas,
en el .................
sànmig

Sóc molt fosca i no sóc nit,
emmarcada com un quadre,
visc penjada a la paret
i a mestres i nens agrade.
Si m’embrutes amb el guix,
com pertoca al meu destí,
bé em podràs llavar la cara
amb esponja i aigua clara.
No caldrà gens que em perfumes
perquè, no t’ho he dit encara,
però crec que tu ja saps
Que només sóc la......................
arrassip

Com escriure amb correcció
i parlar correctament,
ens ho ensenya clarament,
de manera sempre pràctica,
un conjunt de normes d’ús
que tothom ha convingut
a anomenar-lo......................
acitàmarG

És un lloc mol desitjat
per on corre la xicalla
i s’esplaien els més grans.
Uns i altres aprofiten
per menjar-s’hi l’entrepà
que s’han dut per esmorzar.
Quan s’acaba  el dolç moment
i se’n tornen al treball,
apareixen pardalets
que hi broden una catifa,
tot buscant alguna molla,
en el ................................
 l’escola de pati 

És un turó en la natura
i una pausa en l’escriptura.
No és cap pera ni cap poma,
és menuda i es diu....................
amoC

Cada dia l’escrivim.
Bé la curta o bé la llarga,
prou amunt, a la pissarra,
Sempre algú hi posa la............
atad
  ............................................................................ 
Fragment del llibre: Qui la rima l'endevina
Editorial: Bromera
Col·lecció: El Micalet Galàctic +6
ISBN: 9788490261392
Activitats:
  1. LLig les endevinalles i busca la solució.
  2. Inventa un poema amb un objecte de la classe. Fes-li un dibuix ben bonic
  3. Envia els teus poemes acompanyades d'un dibuix original al Concurs Literari del Grup Leo 2014:
Grupo Leo
Apartat 3008
03080 Alacant
o per e-mail a: grupoleoalicante@gmail.com
Escriviu el vostre nom, cognoms, curs, col·legi i telèfon o e-mail particular
...................................................................
grupoleo@terra.com

No hay comentarios: